רואי חשבון עוברים על מספרים

ייעוץ מס רילוקיישן: המדריך המלא

בין אם מדובר בצרכי עבודה, לימודים או סיבות אחרות, מעבר לחו"ל (רילוקיישן), כרוך בהיבטים רבים הדורשים התייחסות, ביניהם גם היבטים כלכליים ומיסוי מורכבים. מאחר וחוקי המס משתנים ממדינה למדינה, ויש המון מידע שחשוב לדעת, חיוני להשתמש בסיוע וליווי מקצועי של יועץ מס רילוקיישן, אשר מתמחה בייעוץ לאנשים פרטיים העומדים בפני רילוקיישן, תוך התמקדות בהיבטי המס הרלוונטיים למקום אליו הם עוברים.

רואה חשבון מציג טבלה

מה עושה יועץ מס רילוקיישן?

ממיסוי הכנסה ועד למיסוי מקרקעין, יועץ מס רילוקיישן מסייע בהתמודדות עם כל ההיבטים המיסויים הכרוכים ברילוקיישן. אלו עיקרי השירותים אשר תוכלו לקבל ממנו:

  • ייעוץ בנוגע למעמדכם התושבותי: היועץ יבחן את נסיבות הגעתכם ושהייתכם ויקבע מהו מעמדכם התושבותי לצורכי מס (הן בארץ והן בחו"ל) לאחר הרילוקיישן. מדובר בקביעה חשובה, שכן היא משפיעה על חובות המס שלכם גם בישראל וגם במדינה החדשה.
  • תכנון מס: סיוע בתכנון אסטרטגיית המס האופטימלית עבורכם, תוך התחשבות בכל ההטבות והפטורים המסוימים שעשויים להיות זמינים עבורכם.
  • הכנת דוחות מס: הכנת כל הדוחות הנדרשים לרשויות המס בישראל ובמדינה החדשה, תוך הקפדה על עמידה בכל החוקים והתקנות המקומיים והרלוונטיים אליכם.
  • ייצוג מול רשויות המס: במידת הצורך, יועץ מס רילוקיישן יוכל לייצג אתכם מול רשויות המס בישראל ובמדינה החדשה, לסייע לכם בפתרון כל בעיה או מחלוקת שעלולה להתעורר בנושא, או לאתר בעיות פוטנציאליות עוד לפני התרחשותן

מדוע כדאי לפנות לייעוץ מס רילוקיישן?

פנייה ליועץ מס רילוקיישן מקצועי ומנוסה היא אמנם אינה חובה חוקית, אך היא בהחלט צעד חכם וחיוני עבור כל מי שמעוניין לבצע רילוקיישן לחו"ל. הסיבות העיקריות, הן שבעזרתו תוכלו לחסוך זמן וכסף, לצמצם משמעותית את הסיכון לטעויות, להשיג שקט נפשי ולבצע את הרילוקיישן בצורה חלקה ומוצלחת.

חיסכון במשאבי זמן וכסף

  • טעויות בענייני מיסוי רילוקיישן עלולות להוביל לתשלום קנסות ועונשים משמעותיים, הן בישראל והן במדינה החדשה אליה אתם עוברים. ליועצי המס רילוקיישן שלנו בהוגן, גינזבורג, יודלביץ' ושות' קיים ידע וניסיון מקיף בתחום, מה שמבטיח לכם שאתם פועלים בצורה נכונה וחוקית, ומפחית משמעותית את הסיכון לטעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר. הם מכירים את כל הדרישות והנהלים הרלוונטיים ויודעים לטפל בהם בצורה יעילה ומהירה, תוך חיסכון ניכר בזמן ובכסף שלכם.
  • היועץ מעודכן באופן שוטף בכל השינויים, העדכונים וההתפתחויות בתחום המיסוי, הן בישראל והן במדינות אחרות, כך אתם יכולים להיות בטוחים שהייעוץ שתקבלו, מבוסס על המידע המעודכן ביותר נכון לנקודת זמן הנוכחית. כל זאת כמובן תוך התחשבות בנסיבות האישיות שלכם ובמדינה אליה אתם עוברים.

צמצום סיכונים וטעויות

  • מומחיותם של היועצים שלנו בתחום המיסוי הבינלאומי, תעמוד לרשותכם בהתמודדות עם האתגרים הכלכליים בעולמות המיסוי, הנובעים ממעבר בין מדינות. הייעוץ המדויק והמוכוון שהם מעניקים, מצמצם משמעותית את הסיכון לטעויות. הם ינתחו לעומק את נתוניכם האישיים והכלכליים, תוך התחשבות במצבכם התושבותי, במקורות ההכנסה שלכם, בנכסים שבבעלותכם ובמדינה שאליה אתם עוברים. ניתוח זה יאפשר להם לזהות הזדמנויות לחסכון במס ולפתח אסטרטגיית מיסוי מותאמת אישית, אשר תאפשר לכם להפיק את המרב מהטבות המס המגיעות לכם.
  • היועצים שלנו יספקו לכם ליווי אישי לאורך כל תהליך הרילוקיישן ויהיו זמינים עבורכם לכל שאלה או התייעצות. ליווי זה יעניק לכם ביטחון ותמיכה ויאפשר לכם להתמודד עם כל האתגרים הכרוכים ברילוקיישן בראש שקט ובביטחון.

השגת שקט נפשי

  • הליך הרילוקיישן עשוי להיות מלווה בלא מעט חרדות ולחצים. ייעוץ מקצועי ממומחה יקל עליכם להתמודד עם אתגרים אלו, ויאפשר לכם לקבל החלטות מושכלות ונכונות בנוגע לעתידכם. הידיעה שאתם בידיים טובות ושאתם מקבלים ייעוץ מקצועי מאיש מקצוע מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי, תאפשר לכם לבצע את הרילוקיישן בראש שקט ובביטחון.
  • היועץ יספק לכם כלים ותובנות שיאפשרו לכם לקבל תחושת שליטה בתהליך, שהמעבר הזה אינו תלוש מהמציאות ונעשה בצורה הנכונה, החכמה והיעילה ביותר.
רואה חשבון מחזיק שק עם סימון של שקל

שיטת המיסוי בישראל וחוות הדיווח

על פי שיטת המיסוי בישראל, על כל תושב ישראלי חלה חובת דיווח על כלל הכנסותיו, בין אם הכנסות אלו מגיעות מישראל, או מחוץ לישראל, ולשלם את המס בהתאם לשתי המדינות מהן הגיעו ההכנסות. המשמעות היא, שכל תושב שעשה רילוקיישן, ייחשב כתושב ישראלי (לפחות לצרכי מס), עד שידווח על ניתוק תושבות מס לרשות המסים בישראל. כלומר, כל עוד לא עשה זאת, הוא עדיין ייחשב לתושב ישראל מבחינת המס, ויחוייב לדווח על הכנסותיו מחו"ל וגם לשלם את המס בישראל. כמו כן, הוא יהיה זכאי לניכויים שונים מהכנסתו (עפ"י תקנות ניכוי הוצאות מסוימות) ואף לדרוש את המס ששילם במדינת הרילוקיישן, כזיכוי מחבות המס בארץ. לעומת זאת, כתושב חוץ, הוא יכול להיות פטור מדיווח לרשות המיסים בארץ על ההכנסות מהעבודה בחו"ל.

לכן כה חשוב לפנות ליועץ מס רילוקיישן, אשר ידע לתת מענה על כל סוגיות המיסוי בנוגע להתנהלות של ה"רילוקשיונר" ובני משפחתו מול רשויות המס, כאשר העיקרית שבהן, היא חובת הדיווח על ההכנסות ותשלום המס עליהן, ולאיזו מדינה מגיע איזה תשלום. היועץ ידע לזהות ולהתריע האם תיתכן בעיית כפל מס וכיצד ניתן להתמודד איתה, במידה ואכן קיימת אחת כזו.

כיצד נמנעים מכפל מס?

כאשר מדובר ברילוקיישן לתקופה קצובה, לרוב הנטייה היא לשמור על מעמד "תושב ישראל" לצרכי מס. בחינת התושבות נעשית על פי החוקים והתקנות הפנימיים של כל מדינה, כאשר במקרה בו ייחשב ה"רילוקשיונר" לתושב לצרכי מס בשתי המדינות, מעמד זה ייקבע בהתאם לאמנת המס הבילטרלית שבין המדינות. על פי שיטת המיסוי בישראל, כל תושב ישראל מחויב לדווח על הכנסותיו – הן אלו שבארץ והן אלו המגיעות מחו"ל. אי דיווח על הכנסות לרשות המסים, בין אם בכוונה ובין אם לאו, עלול להוביל אף לנקיטת הליכים משפטיים פליליים. מאחר ומדובר בתושב ישראל, שיעורי המס על ההכנסות, יהיו השיעורים הרגילים החלים על כל תושב בישראל.

כאשר השהייה בחו"ל היא זמנית, זכות המיסוי הראשונית על ההכנסות ממשכורת המקומי – היא לרוב לרשות המסים הזרה, בעוד לישראל זכות המיסוי היא שיורית. מאחר ומדובר בתושב מדינת ישראל אשר מקבל משכורת ממעסיק זר, הכנסותיו תהיינה חייבות בישראל בשיעורי המס הרגילים החלים על כל תושב ישראל. אם כך, כדי להימנע מבעיית כפל מס, בחישוב המס על ההכנסה, הנישום יהיה זכאי לקבל נקודות זיכוי מס בישראל, פלוס ניכוי הוצאות שהייה בחו"ל ואף זיכוי בגין המס שישולם בחו"ל.

חישוב גרפים מספרים וגרפיקה

מהן ההוצאות המותרות לניכוי כהוצאות שהייה?

תקנות מס הכנסה מאפשרות לכל תושב ישראלי לנכות את הוצאות השהייה שלו במהלך הרילוקיישן – כגון טיסות, מגורים, רכב, טיפולים רפואיים, שכר לימוד של הילדים ועוד. בתקנות מנויות מדינות מסוימות, אשר במעבר אליהן מותר ניכוי אף של 125% מההוצאות הללו. גם כאן, סעיף 6 לתקנות קובע שכדי שההוצאות יותרו, חלה חובה על היחיד להגיש מסמכים או קבלות, אשר יאמתו את ההוצאות לפקיד השומה, ואף הוכחות אחרות לפי קביעתו של הנציב.

רילוקיישן מס הכנסה וניתוק תושבות

ההתנהלות מול רשות המסים תלויה לרוב בכוונות האישיות של הרילוקשיונר. במידה והוחלט על העתקת החיים לחו"ל למספר שנים או אף להגירה, יש להתחיל להתכונן לניתוק תושבות מישראל – כם מבחינת צורכי מס, וגם מבחינת ביטוח לאומי, שכן אם יבוצע ניתוק זה, תיתכן חשיפת מס הכנסה וכפל תשלום לביטוח לאומי.

מהי כמות הזמן הנחשבת לניתוק תושבות מס?

לפי הדין הישראלי, ניתוק תושבות מס יכול להתקיים בשהות של מעל 183 ימים בחו"ל, אך זה בלבד אינו מספיק על מנת להשלים את תהליך הניתוק. כאשר תושב ישראלי מעוניין לבצע ניתוק תושבות, הוא לכאורה פטור ממס הכנסה על ההכנסות שהוא מקבל מהעבודה בחו"ל, אך רשות המסים לא מכירה בניתוק מידי. על כן ניתנה פקודת מס הכנסה לעניין זה, על פיה חלה חובת דיווח מורחבת על כל תושב ישראלי היוצא לרילוקיישן בחו"ל. פקודה זו הינה רטרואקטיבית משנת 2016.

עד תיקון 223 לפקודה זו, תושבים ישראלים אשר ע זבו את המדינה, יכלו לא לדווח לרשויות המס על מועד עזיבתם את הארץ, ובכך לדחות את כל הטיפול לעניין עד לכשיחזרו לארץ. השינוי שחל בעקבות התיקון לפקודה זו, עוסק בסוגיית התושבות גם בשנים שלאחר עזיבת הארץ, ומחייב כל תושב ישראלי אשר עזב את הארץ לצרכי עבודה, לספק מידע שוטף – כל שנה לרשויות המס הישראליות.

מי נחשב ל"תושב" על פי רשות המסים?

פרשנות המונח "תושב" מבחינת רשות המסים הינה שנויה במחלוקת, לרבות אצל אנשים שביצעו רילוקיישן. פסיקת רשות המסים קובעת כי מדובר בתהליך של ניתוק תושבות, כאשר רק במקרים מסויימים, היציאה מישראל תיחשב כניתוק תושבות מידי עם המעבר לחו"ל. הניתוק, אשר נחשב מהיום הראשון למעבר, ייתכן גם על פי תיקון 168 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). תיקון זה עוסק בשאלת ניתוק תושבותו של הרילוקשיונר, וקביעת המועד בו הוא הופך ל"תושב חוץ". מועד העזיבה ייבחן במקרה זה, על פי היום שבו הוא הפסיק להיות תושב ישראל, על פי הגדרת "תושב חוץ" בפקודה האמורה.

קיומם של שני תנאים אלו (שהייה בחו"ל מעל 183 ימים בשנת המס הרלוונטית ובשנה שאחריה, והעתקת מרכז חייב של הרילוקשיונר בחו"ל בשתי השנים שלאחר השנים הללו), יאפשר ליחיד להיחשב כ"תושב חוץ", החל מיום עזיבתו את ישראל.

חשוב לזכור!

אמנם ייתכן כי מעבר למעמד "תושבות מס" בחו"ל יוציא אתכם מרשת המס הישראלית, אך הוא בהחלט יחייב אתכם לשלם מס בחו"ל על הכנסותיכם מכל העולם. 

מס על מימוש אופציות

בעולמות הרילוקיישן, ישנם עובדים אשר עוברים לחו"ל, ומקבלים אופציות הניתנות למימוש כמניות לאחר תקופה מסוימת. בעניין זה, הוציאה רשות המיסים בשנת 2018 החלטה חדשה בנוגע לתשלום מס על רווח ממימוש אופציות. על פי החלטה זו, הרילוקשיונר אשר קיבל אופציות למימוש, יאלץ לשלם כפל מס על רווחיו ממכירת מניות מאופציות. עובדה זו חשובה במיוחד, שכן לעתים כפל המס יכול להיות גבוה מדי ולהפוך את רכישת האופציות ל-לא מששתלמת. אם אתם אתן מועמדים לקבלת אופציות למימוש כמניות, ציינו זאת בפני יועץ המס לענייני רילוקיישן, על מנת להבין יותר טוב את כדאיות העניין.

Form 1040

רילוקיישן לארה"ב – 3 דברים שחשוב לדעת לפני המעבר

1. השלכותיה של ההגירה על מעמד התושבות של כל אדם לצרכי מס בארה"ב

כפי שכל תושב בישראל מחוייב לדווח על הכנסותיו (הן הכנסות מחו"ל והן בארץ), כך גם בארה"ב, שם שיטת המיסוי מחייבת את אזרחיה ותושביה לדווח ל- IRS (רשות המיסים האמריקאית = Internal Revenue Service) על כל ההכנסות שהגיעו הן בתוך ארה"ב והן מחוצה לה. דיווח זה נעשה באמצעות הגשת דוח המס האמריקאי (Form 1040), וכן תשלום המס הנדרש כחוק.

2. היבטי ביטוח לאומי ומס בריאות בתהליך ההגירה

תשלומים לביטוח לאומי וביטוח בריאות בישראל הינם תשלומי חובה לכל אזרח ישראלי, גם אם הם הוא מתגורר ועובד במדינה אחרת. ראוי לציין, כי בין ישראל לארה"ב לא קיימת אמנה לביטחון סוציאלי, מה שאומר שכל עוד אדם אשר לו אזרחות ישראלית היגר לארה"ב ולא הסדיר את מעמדו התעסוקתי בביטוח לאומי, עליו יהיה לשלם דמי ביטוח לאומי הן בישראל והן בארה"ב. כדי להימנע ממצב של כפל מס כזה, על הרילוקשיונר להצהיר בפני ביטוח לאומי על כוונתו להגר לארה"ב, מבעוד מועד (כלומר, לפני המעבר בפועל).

3. צמצום נטל מס ההגירה 

מבין מכלול השיקולים אשר מביא עמו הרילוקיישן, חשוב להכיר ולקחת בחשבון גם את את מס היציאה מהארץ ע"פ פקודת מס הכנסה. מס יציאה מתייחס למקרים בהם אדם בעל אזרחות ישראלית, אשר מחזיק בנכס בחו"ל – מהגר למדינה זרה ומשנה את מעמדו התושבותי ל- "תושב חוץ". כאשר  ימכור את הנכס, לכאורה לא תוטל עליו חובת תשלום מס בישראל, שכן הוא תושב חוץ והנכס נמצא בחו"ל.

מס ההגירה לנועד כדי מסות את הרווח אשר התקבל מאותו נכס, עד אשר נותקה התושבות ממדינת ישראל. את המס אפשר לשלם ממש בעת ניתוק התושבות כאילו נמכר הנכס בהתאם לשוויו באותו מועד. אופציה נוספת היא לא לשלם את המס במועד ניתוק התושבות, אלא במועד מימושו בפועל. במצב זה, המס ישולם בעצם על חלק הרווח של ההון הריאלי, בהתאם לתקופת בה הנכס היה בבעלותו של הרילוקשיונר. חשוב לשים לב, כי רווח ההון מחושב כלפי כל התקופה בה החזיק בנכס, גם כשהפך לתושב חוץ.

על פי סעיף 100א לפקודת מס הכנסה, נכסיו של אדם אשר ניתק תושבות מישראל, ייחשבו כאילו נמכרו בעת ניתוק התושבות. נכסים אלו, אגב, כוללים גם מניות וזכויות שהוענקו לו, כאמור בסעיפים 3(ט) ו- 102 לפקודה.

במידה ובניתוק התושבות לא שולם המס הנ"ל, ייחשב הרילוקשיונר כאילו ביקש לדחות את תשלום המס, עד למועד מכירתו של הנכס בפועל. במקרה כזה, המס על הרווח יחושב לפי תקופת ההחזקה – החל מהיום הראשון בו הנכס היה בבעלותו, ועד ליום בו ביצע את ניתוק התושבות. במידה והנכס יימכר לאחר שאותו אדם חזר להיות תושב ישראל, המס אשר יוטל על הרווח, יתקיים כאילו הוא לא יצא מישראל.

מבין האלטרנטיבות השונות הקיימות לצמצום המס, ישנה האלטרנטיבה הבאה: אם במועד ניתוק התושבות שוויו של הנכס הוא אפסי, או שלחלופין קיימת היתכנות לעלייה בשוויו של הנכס ורוצים להעביר את הרווח למדינת התושבות החדשה, שווה לשקול לדווח על "המכירה הרעיונית" ולשלם את מס היציאה עם ניתוק התושבות. ישנם מקרים אשר בהם אפילו ייתכן הפסד הון אשר ניתן לקיזוז.

השירותים הניתנים במשרדינו במסגרת ייעוץ מס רילוקיישן

בחינת נתונים – ראשית, אנו בוחנים את הנתונים של הלקוח ומבצעים ניתוח מעמיק של המידע האישי שלו. לאחר מכן ובהתאם לפרטים, אנו בונים תכנית עבודה המותאמת רילוקיישן, מול רשויות המס והביטוח הלאומי במדינת ישראל. תכנית זו תעזור להיערך נכונה לתהליך הרילוקיישן מבחינת חבות המס.

בניית תכנית עבודה – בתכנית העבודה אשר אנו בונים, נבחנת הן ההיתכנות והן הכדאיות של הגשת בקשה לניתוק תושבות, אל מול שמירה על מעמד תושב בישראל והתרת הוצאות מחיה בחו"ל  (כפי שצויין בפיסקה הקודמת "שיטת המיסוי בישראל וחוות הדיווח")

שיחת ייעוץ – לאחר מכן, אנו מקיימים שיחת ייעוץ מס, אשר מספקת מידע אודות חשיפות המס ומהן השלכות הרילוקיישן על מעמד התושבות מבחינת המס (או במילים אחרות – תושבות המס). כמו כן, אנו מספקים מידע לגבי חובת הגשת הדוחות והדיווחים לרשות המסים בישראל אודות הכנסותיו של הלקוח, גם בחו"ל וגם בישראל. הכנסות אלו כוללות לא רק הכנסות משכר עבודה (הן כעצמאי והן כשכיר), אלא גם הכנסות מנדל"ן, הכנסות מקריפטו ושוק ההון, קצבאות, מלגות ועוד.

סקירה כללית – אנו מספקים סקירה כללית של תקנות המיסוי בנושא הכנסות עובדים שביצעו רילוקיישן, וכן על השלכות המעבר על מעמד התושבות של הרילוקשיונר, בכל הקשור לביטוח לאומי.

התוויית דרך – לא פחות חשוב מהנ"ל – אנו מתווים בפני כל לקוח שלנו את הדרך הנכונה והמושכלת להתנהלות תקינה – הן מול רשויות המסים בארץ ובחו"ל, והן מול ביטוח לאומי.

ייצוג ודיווח – במידת הצורך, אנו מספקים ייצוג הולם מול רשויות המס בישראל וכן מגישים דיווחים לרשויות המס

השורה התחתונה

רילוקיישן לחו"ל כרוך בהיבטים רבים הדורשים התייחסות, ביניהם גם היבטים כלכליים ומיסוי מורכבים. במאמר זה סקרנו את ההיבטים המרכזיים של מיסוי רילוקיישן, תוך התמקדות בחובת הדיווח ותשלום המס, הקלות מס, מעמד תושב חוץ, סוגיות מיסוי מורכבות וחשיבות הייעוץ המקצועי. יועץ מס רילוקיישן יסייע לכם לחסוך זמן וכסף, לצמצם משמעותית את הסיכון לטעויות, להשיג שקט נפשי ולבצע את הרילוקיישן בצורה חלקה ומוצלחת.

משרדינו מתמחה בייעוץ וסיוע לאנשים פרטיים העומדים בפני רילוקיישן לחו"ל. צוות המומחים שלנו בהוגן גינצבורג ושות', הינו בעל ידע וניסיון רב בתחום המיסוי הבינלאומי ויספק לכם ייעוץ מקצועי ומותאם אישית, תוך התחשבות בנסיבותיכם האישיות, ביעדים הכלכליים שלכם ובמדינה שאליה אתם עוברים. אם אתם אכן עומדים בפני רילוקיישן, צרו עמנו קשר עוד היום והפכו את הרילוקיישן שלכם לחוויה מוצלחת ונטולת דאגות כלכליות.

רו"ח קובי גינזבורג

רו"ח קובי גינזבורג

רו"ח קובי גינזבורג הוא מוסמך במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב (MBA) ובמשפטים (LLM) מאוניברסיטת בר אילן. כמו כן, הוא מבקר פנימי וחבר בלשכת רואי החשבון בישראל ובבריטניה. קובי גינזבורג נמנה על הרו"חים המובילים בארץ ומעל ל-35 שנות ניסיון בתחום ראיית החשבון.

מאמרים
Call Now Button דילוג לתוכן