תכנית עסקית לדוגמה מדריך

מהי תכנית עסקית?

תכנית עסקית היא מסמך המתאר את היעדים, האסטרטגיות והתוכניות הפיננסיות של עסק. היא משמשת ככלי ניהולי וכמפת דרכים להצלחת העסק. תכנית עסקית טובה יכולה לסייע לבעלי עסקים לגייס הון, למשוך משקיעים, לקבל אשראי מהבנק, ואף לשפר את הביצועים העסקיים שלהם באופן שוטף.

מהם יתרונותיה של התכנית העסקית?

תכנית עסקית אמנם אינה בגדר חובה מבחינה תיאורטית, אך כן כדאי חשוב מאוד להגדיר אחת כזו בכל עסק, כדי ליצור איזשהו קו מנחה לתכנית פעולה המיועדת להצלחת העסק. אלו הם יתרונותיה של תכנית עסקית המוגדרת לעסק:

  1. הבהרת היעדים:

    תכנית עסקית דורשת מכם להגדיר במפורש את מטרות העסק לטווח הקצר והארוך. תהליך זה גורם לכם לחשוב לעומק על מה שאתם רוצים להשיג, מהם צרכי הלקוחות שלכם ומהו הייחוד שלכם בשוק. כתוצאה מכך, אתם מקבלים תמונה ברורה של הכיוון שאליו אתם רוצים להוביל את העסק.

  2. פיתוח אסטרטגיה:

    לאחר הגדרת היעדים, תכנית עסקית תסייע לכם לפתח אסטרטגיה להשגתם. האסטרטגיה תכלול את הצעדים שתצטרכו לנקוט, את המשאבים שתצטרכו להקצות ואת הזמנים הצפויים לכל שלב. תכנית פעולה מסודרת זו תמנע מכם לפעול באקראי ותגדיל את הסיכויים להצלחה.

  3. גיוס הון:

    תכנית עסקית מקצועית ומפורטת יכולה לשמש ככלי משכנע עבור משקיעים פוטנציאליים. היא תציג להם את ההזדמנות העסקית הטמונה בעסק שלכם, את הסיכויים להצלחה ואת האופן שבו אתם מתכננים להשתמש בכסף. כתוצאה מכך, תוכלו להגדיל את הסיכויים לגייס את ההון הדרוש לכם לצמיחה.

  4. שיפור הביצועים העסקיים:

    תכנית עסקית משמשת כמפת דרכים לניהול העסק. היא מאפשרת לכם לעקוב אחר ההתקדמות שלכם, לזהות בעיות ולפתור אותן באופן יעיל. כתוצאה מכך, תוכלו לשפר את הביצועים שלכם בכל תחומי הפעילות של העסק.

מה כוללת התכנית העסקית?

בניית תכנית עסקית היא תהליך מורכב שלוקח זמן לבצע, אך ניתן ואף כדאי לעשות זאת בעזרת יועץ עסקי או יועץ מס. להלן כמה מהנושאים החשובים שצריכים להיכלל בתכנית עסקית:

תיאור העסק

בתיאור העסק מפורט הרקע של העסק, שם העסק ומועד תחילת פעילותו. כמו כן, מפורט בו המודל העסקי, המתאר כיצד העסק מרוויח כסף? מהם השירותים ו/או המוצרים שהעסק מציע, קהל היעד, ומהו תהליך הרכישה. כמו כן מפורטים בו נתונים עסקיים כגון מספר לקוחות, היקף פעילות, הכנסות, רווחים ועוד.

החזון העסקי

החזון העסקי בעצם מציג את התמונה הגדולה, ובה תיאור מפורט של איך אתם כבעלי עסק, רואים את העסק בעוד 3-5 שנים. כמו כן מתואר שם מימוש החזון: פירוט השלבים שתצטרכו לעבור ולבצע על מנת להגיע לחזון שהוגדר. בנוסף, תהיה התייחסות להתפתחות העסקית: צפי התרחבות של העסק, פיתוח מוצרים/שירותים חדשים, שת"פים ועוד. בסופו של החזון, תהיה הגדרה של הרווחיות הצפויה והרצויה: הכנסות רצויות, הוצאות צפויות והגדרת משכורת ריאלית רצויה.

הגדרת מטרות ויעדים:

הגדרת המטרות והיעדים של העסק, מתחלקת לפי מטרות על (הגדרת מטרות עסקיות כלליות תוך התייחסות לרווח, התרחבות, שיווק ועוד), חלוקה לפי תקופות (הגדרת מטרות לשנה הקרובה, 2-3 שנים קדימה ולטווח ארוך (5 שנים)), וכן פירוט מטרות ספציפיות וברות מדידה לכל תקופה, תוך התייחסות לאבני דרך ויעדים נדרשים. ההגדרות הללו מתבססות על נתונים נתונים קיימים, וכן מתעדכנות, במהלך השנה, בהתאם לנתונים ולביצועים של העסק.

ניתוח SWOT של העסק

ניתוח SWOT הוא כלי יעיל להערכה מקיפה של כל עסק, תוך התמקדות בחוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. ניתוח זה מסייע לבעלי עסקים לקבל החלטות אסטרטגיות מושכלות ולקדם את העסק שלהם להצלחה לאורך זמן. הנה כמה טיפים להגדרת מודל SWOT של העסק:

Strengths – חוזקות:

חשבו מהם היתרונות הייחודיים של העסק שלכם? מה מבדיל אתכם מהמתחרים? מהו הידע, הניסיון והכישורים שלכם כבעלי העסק שיכולים לתרום להצלחתו? מהם הנכסים והמשאבים העומדים לרשותכם? מהם השירותים או המוצרים הייחודיים שמציע העסק?

Weaknesses – חולשות:

לכל עסק קיימות חולשות, אשר גם אותן חשוב שתכירו ווגם אליהן חשוב לשים לב. השאלות שיעזרו לכם לאתר את החולשות, הן: מהם התחומים שבהם העסק יכול להשתפר? מהם חסרונותיו של העסק ביחס לשאר המתחרים בשוק? מהם החסמים או המגבלות (הקיימות או הפוטנציאליות) של העסק? מה חסר לכם כבעלי העסק מבחינת ידע, ניסיון, משאבים או נכסים?

Opportunities – זיהוי הזדמנויות

כדי לזהות את ההזדמנויות של העסק שלכם להתפתח, בחנו את המגמות החיוביות בשוק בו פועל העסק, הגדירו מהם הצרכים של לקוחותיכם, חישבו מהן טכנולוגיות חדשות שתוכלו להשתמש בהן, וכן אילו שיתופי פעולה יכולים להיות אפשריים להצלחת העסק שלכם.

Threats – זיהוי איומים

איומים, הם בעצם הדברים שיכולים לגרום לעסק שלכם להיכשל. כדי לאתר אותם, חשוב שתכירו את המגמות השליליות בשוק של העסק, מהם האתגרים העומדים בפניכם כבעלי הסק, מהן פעולותים של המתחרים שלכם, אילו שינויים רגולטוריים עשויים להזיק לך, וכן האם קיימים גורמים כלכליים או פוליטיים שעשויים להשפיע על העסק שלכם.

לאחר זיהוי כל הגורמים, תוכלו להשתמש במידע הזה כדי לפתח אסטרטגיות שיווק ומכירות יעילות, לשפר את המוצרים והשירותים של העסק שלכם, לחזק את היתרון התחרותי, להכיר ולהתמודד עם אתגרים ואיומים ואף לנצל הזדמנויות עסקיות.

לסיכום

תכנית עסקית אינה חובה לכל עסק, אך היא יכולה להיות כלי שימושי מאוד עבור עסקים רבים. תכנית עסקית טובה יכולה להיות ההבדל בין הצלחה וכישלון. אם אתם שוקלים לכתוב תכנית עסקית, חשוב להתייעץ עם יועץ עסקי או יועץ מס שיסייעו לכם לבנות תכנית שתתאים לצרכים ולמטרות הספציפיים שלכם.

רו

רו"ח קובי גינזבורג

רו"ח קובי גינזבורג מוסמך במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב (MBA) ובמשפטים (LLM) מאוניברסיטת בר אילן. מבקר פנימי וחבר לשכת רואי החשבון בישראל ובבריטניה. קובי גינזבורג נמנה על הרו"חים המובילים בארץ ומעל ל-35 שנות ניסיון בתחום ראיית החשבון.

    ליצירת קשר נא למלא את הטופס ונחזור אליכם בהקדם




    Call Now Button דילוג לתוכן